Dermatologia este știința care se ocupă de diagnosticarea și tratamentul afecțiunilor pielii , părului , unghiilor și mucoaselor adiacente, dermatologul fiind medicul antrenat să identifice și să trateze aceste afecțiuni .

În dermatologie , în majoritatea cazurilor , diagnosticul se bazează pe ochiul ,mintea și mâna medicului și depinde mai puțin de investigații paraclinice sau de performanțele unui aparat.
Pielea este cel mai întins și mai vizibil organ al corpului și reflectă starea de sănătate a corpului , acționând și ca o barieră împotriva agresiunilor externe.
Într-un anumit moment al vieții , fiecare dintre noi are măcar o afecțiune cutanată , fie că este vorba de nou – născuți , copii , tineri , adulți sau vârstnici. 1 din 6 vizite la medicul de familie ( 15% ) se referă la o problemă cutanată.
Strânsele legături ale dermatologiei cu medicina internă, reies din faptul că tegumentul prezintă adesea manifestări asociate cu boli de sistem , care pot fi identificate mai ușor prin examen dermatologic direct și biopsie cutanată sau asociere de dermatoze cu manifestări interne.

ETAPELE DIAGNOSTICULUI DERMATOLOGIC

ANAMNEZA – stabilește momentul apariției erupției , evoluția acesteia ( acută sau cronică) , eventuale variații în funcție de profesiune , anotimp și vârstă , simptomele subiective asociate , corelația cu boli interne , obiceiurile alimentare ale pacientului și tratamentele generale și locale efectuate. Ne interesează și antecedentele personale și eredo-colaterale.

EXAMENUL ÎNTREGII SUPRAFEȚE CORPORALE ȘI A MUCOASELOR
Se face prin inspecție și palpare la lumina zilei

EXAMEN GENERAL PE APARATE ȘI SISTEME

EXAMENE DE LABORATOR SPECIFICE